בג"צ ביטל את מתווה הגז שאישרה הממשלה

    ישראל פריי 5 Comment on בג"צ ביטל את מתווה הגז שאישרה הממשלה
    23:38
    16.05.24
    אבי יעקב No Comments on מתארגנים לקראת חג השבועות? ב'מקס סטוק' תמצאו הכל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מתווה הגז שהעסיק את הציבוריות הישראלית מזה תקופה ארוכה ושראש הממשלה הניח את כל כובד משקלו לטובת העברתו – נפסל על ידי שופטי בית המשפט העליון. השופטים פסקו כי הסעיף המרכזי עליו הושתת, בו נקבע כי לא יוכלו להתבצע בו שינויים מטעמי יציבות, אינו חוקתי.

    "פסקת היציבות בפרק זה במתווה, שבה מתחייבת הממשלה לעשור שנים שבו לא זו בלבד שלא תחוקק אלא תיאבק בכל חקיקה נגד הוראות המתוה, נקבעה בחוסר סמכות – ודינה בטלות", כתב שופט העליון אליקים רובינשטיין בהחלטתו, "היא נקבעה בניגוד לכלל הבסיסי במשפט המינהלי בדבר איסור על כבילת שיקול הדעת של הרשות".

    הוא הוסיף: "אין בסמכותה של הממשלה להחליט שלא להחליט ושלא לפעול. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בנושא המצוי במחלוקת פוליטית של ממש, וכאשר הממשלה מבקשת לכבול את שיקול דעתה של הממשלה הבאה, אשר ייתכן שהרכבה והאידיאולוגיה שבה היא מחזיקה יהיו שונים משל זו הנוכחית".

    פסק הדין הארוך, עוסק בעיקר בשלוש סוגיות מרכזיות שהועלו בעתירות: ראשית, מה הן הנסיבות בהן ניתן לעשות שימוש בסעיף 5 לחוק ההגבלים העסקיים, המקנה לשר הכלכלה סמכות לפטור הגבל עסקי מהוראות  חוק ההגבלים העסקיים נוכח שיקולי חוץ וביטחון,  והאם נעשה השימוש בסעיף  בסמכות ובסבירות.
    שנית, האם פרק י'  למתווה, המעניק לחברות הגז סביבה רגולטורית יציבה, במלים אחרות התחייבות הממשלה שלא לשנות מן המתווה, לרבות שינויי חקיקה והתנגדות ליזמות חקיקה, ובעיקרו: הגנה מפני שינוי רגולטורי בתחומי המסים, ההגבלים העסקיים ומכסות הייצוא,  והכל למשך עשור שנים.
    שלישית, האם מתווה הגז על כל היבטיו מורכבותו וחשיבותו לכלכלת ישראל, אינו עולה כדי "הסדר ראשוני", המחייב חקיקה ראשית חלף החלטת ממשלה.

    פסיקת בית המשפט שישב על הנושא בהרכב של חמשה שופטים, מהווה מכה מוחצת עבור ראש הממשלה נתניהו שקידם את המתווה בכל כוחו, ואף התייצב בבית המשפט העליון כדי להגיש בעצמו את עמדת הממשלה התומכת במתווה. מן העבר השני, מתנגדים רבים למתווה בעיקר מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, יכולים היום לחכך ידיהם בהנאה, באשר מלאכתם שנכשלה בשדה הפוליטית, נעשתה בידי שופטי בג"צ.

    משותפויות לווייתן נמסר: "בית המשפט בהחלטתו קיבל את כל מתווה הגז למעט סעיף היציבות, לרבות אישור הפעלת סעיף 52, אישור הפרקים הנוגעים למחירים, ייצוא, מיסוי, הסדרים מבניים וסעיפים רבים נוספים – ועל כך אנו מברכים. עוד עולה מההחלטה כי גם השופטים מכירים בנחיצותה של יציבות רגולטורית ויצירת תנאים שיאפשרו את ההשקעות הדרושות לצורך חיפוש ופיתוח מאגרי גז. אנו נפעל יחד עם הממשלה, באופן מיידי, לייצר תנאי יציבות בלוח זמנים מהיר על מנת שנוכל לעמוד ביעדי המתווה ובראשם פיתוח לוויתן עד סוף שנת 2019."



    5 תגובות

    מיין תגובות
    1. 5

      כידוע אנו החרדים הסובלים העיקריים מהשתוללות הבג"ץ, כעת סוף סוף ירגישו חלק מהחילונים על בשרם את ההתערבות הבוטה והבלתי דמוקרטית של כנופיה זו, ולוואי ויעמידו אותם על מקומם.

      1. אפשר לומר מה הקשר חילונים ביטול הסכם הגז הוא נזק לכל תושבי המדינה

      2. איזו מדינה יוצאת נגד החיילים שלה ועכשיו נגד האזרחים שלה אני לא מבין לא בג"ץ אין זכות לעכוף את נבחרי הציבור

    2. 4

      עד עכשיו חשבתי שרוה"מ הוא זה שקובע-שהוא בסוף מחליט עד שראיתי שבג"צ מעל נתניהו ומעל כולם